כשאתה מוזמן לארוחה ומבקשים מכל אחד להביא משהו, האם אנשים מצליחים לזהות, מבלי שגילית להם, איזו מנה אתה הבאת?
אם במשרד משחקים את המשחק ׳גמד וענק׳, האם מזהים בקלות איזו מתנה אתה נתת?
ואם אתה אחראי על המצגת החודשית להנהלה, והחודש קולגה מכין אותה במקומך, האם מישהו מרגיש בהבדל?
***
כדי לענות על שאלות כאלה, שווה לבחון תרגיל שמציע המנטור סט גודין, שנועד להבדיל בין מותג לבין לוגו.
גודין אומר שאם נייקי או אפל היו מקימים מלון, די קל לנחש איך המלון הזה היה נראה, איך החדרים שלו היו מעוצבים ואיך היתה נראית הקבלה.
אבל אם רשת המלונות הילטון היתה מייצרת נעליים או סמארטפון, קשה לדעת איך הם היו נראים.
כי לאפל ונייקי יש מותג, ולהילטון יש רק לוגו.
אם יחליפו את הלוגו של רשת הילטון בלוגו של רשת היאט, אף אחד לא ירגיש בהבדל.
***
האם מזהים שאתה הגמד?
אם משחקים במשרד את המשחק ׳גמד וענק׳ ומיד מזהים שהמתנה היא ממך, כנראה שזה בגלל שיש בך משהו ייחודי, מעבר לסתם גמד. יש לך מותג.
אם מזהים אוטומטית שמנה כלשהיא היא מנה שאתה הכנת, כנראה שזה בגלל שיש בה משהו שמייחד אותך (למשל, היחיד שהביא פה משהו בריא). מותג.
אבל אם קולגה מציג את המצגת החודשית במקומך ואף אחד בהנהלה לא מבחין בהבדל, כנראה שמה שיש לך זה רק טייטל.
***
אחת הדרכים לעזור לאנשים להבין שאתה לא רק טייטל אלא שיש לך מותג, היא להוציא לפועל את איזור הגאונות והתפקיד הלא רשמי שלך.
איך עוזרים ללקוחות שלך להבין שאתה גאון בלחבר בין אנשים? שאתה גאון בלפצח קונספטים לפני כולם?
איך אפשר לגרום לבוס שלך להבין שהתפקיד הלא רשמי שלך הוא להיות המוטיבטור של הצוות?
אפשר להתחיל מפה:
- למצוא את איזור הגאונות והתפקיד הלא רשמי שלך (אם עדיין לא יודע איך, דבר איתי).
- לזהות פגישות, פרוייקטים, משימות ותפקידים שיש בהם הזדמנות להוציא את איזור הגאונות והתפקיד הלא רשמי לפועל.
- להתחיל לעשות בכל שבוע פעולה אחת קטנה שמבטאת את מה שאתה גאון בו (חפש מי עוד צריך עזרה, בדוק מה עוד אפשר ללמוד).
- לתגמל את עצמך על כך ש׳עבדת׳ בתפקיד הלא רשמי שלך, כך שהמוח שלך ירצה לחפש עוד הזדמנויות כאלה.
***
סימן מובהק לכך שאנשים מתחילים לזהות את המותג שלך ולא רק את הטייטל, הוא כשהם מזהים, בלי שתגלה להם, שהסלט שהבאת לארוחה הוא שלך, שהגמד שהעניק להם מתנה במשחק זה אתה, ושאת המצגת הזו לא אתה בנית.