ב 1967 ישב ג'ון שפארד בראון באמבטיה שלו ותהה: "אם אני יכול להוציא חפיסת שוקולד ממכונה אוטומטית, למה כסף מזומן אני לא יכול?"
הוא קם, יצא מהאמבטיה, שם על עצמו מגבת והלך להמציא את הכספומט.
********
70 שנה לפני כן, פקד את לונדון ׳משבר הסוסים׳.
באותה תקופה הציפו את הרחובות עשרות אלפי סוסים שנועדו לשנע אנשים, סחורות ומטענים.
********
אבל הבעיה לא היתה הסוסים עצמם.
הבעיה היתה הצואה שהם היו השאירו אחריהם.
ערמות על גבי ערמות של גללי צואה ברחובות, עד שעיתון הטיימס חזה ש״בעוד 50 שנים, כל רחוב בלונדון ייקבר תחת 9 מטרים של צואת סוסים.״
שנתיים אחר כך הגיע הנרי פורד עם המכונית הראשונה, והסוסים נעלמו מהרחובות.
בתוך שנים ספורות לא היה צריך יותר סוסים בעבודה.
********
ספויילר, זה כנראה לא הולך לקרות לנו.
********
מאז שהמציא בראון את הכספומט, הופיעו ברחובות הערים מאות אלפי כספומטים.
הלקוחות, לכאורה, כבר לא היו צריכים את עזרת הטלרים כמו בעבר.
אך הנתונים מצביעים על כך שכמות הטלרים בבנקים דווקא עלתה לאורך השנים.
איך זה יכול להיות?
********
“AI תחליף את העבודה שלי.”
“המשרה שלי תיכחד.”
״לא יהיה צורך באנשי UX.”
כולנו שומעים לאחרונה את נבואות יום הדין.
למיטב הבנתי כל זה לא הולך לקרות בקרוב.
********
בספרו ׳עולם ללא עבודה׳ מציע הכלכלן, פרופסור דניאל סוסקינד, לשנות את השיח של AI מדיבור על ׳ביטול משרות׳ ל-׳כרסום משימות׳.
AI לא הולכת להחליף את ה-עבודה שלך.
אבל היא בהחלט יכולה להחליף עבודה שלך.
********
ההבדל בין קיפוד לשועל.
אם אתה רק כותב את התוכן באתר, אתה קיפוד.
אם אתה רק בונה את המצגות להנהלה, אתה קיפוד.
אם אתה רק בודק את הבאגים בקוד, אתה קיפוד.
קיפוד יודע לעשות רק דבר אחד כדי לשרוד, להתגלגל לצורה של כדור. שועל, לעומת זאת, יודע לעשות הרבה דברים.
********
אם המשרה שלך מורכבת ממשימה אחת בלבד, זה רמז לכך שאתה קיפוד, וכשבינה מלאכותית תלמד לעשות את המשימה הזו, אתה עלול להיעלם.
הסוסים בלונדון ידעו לעשות רק משימה אחת, גרירת כרכרות.
כשהגיע הרכב, כל יכולותיו של הסוס מוצו, לא נשארו להם יותר משימות.
והם נעלמו.
********
איך אפשר לדעת האם אתה קיפוד או שועל?
אחת הדרכים היא לשאול את עצמך ׳לכמה פגישות זימנו אותי השבוע?׳
אם מזמינים אותך רק לפגישה של הצגת הבריף לקמפיין, יש סיכוי שיש לך משימה אחת. למשל, לבנות את עמודי הנחיתה.
ואז אתה קיפוד.
אבל אם מזמינים אותך גם לפגישת אסטרטגיה, לאישור תוכניות, לסיעור מוחות ולאישור תוצרים, כנראה שיש לך יותר ממשימה אחת בעבודה שלך.
וזה רמז לכך שאתה שועל.
********
החדשות הטובות הן שרוב המשרות בעולם מורכבות מיותר ממשימה אחת.
רוב הגרפיקאים, המעצבים והמתכנתים שאני מכיר הם לא קיפודים, הם שועלים.
********
כספומטים לא הביאו לירידה בכמות הטלרים, כי הם החליפו אותם רק במשימה אחת, הוצאת כסף מזומן.
כשהטלרים כבר לא היו צריכים לתת שירות כזה, הם התפנו למשימות אחרות, אנושיות יותר, כמו לתת שירות פנים מול פנים ללקוחות, להציע חבילות והטבות פיננסיות ולפתור ללקוחות בעיות.
מה שהביא עוד ערך ללקוחות והצריך יותר סניפי בנקים, ובתורו הצריך להעסיק עוד טלרים.
********
כשאנשים שואלים אותי עד כמה לדעתי המשרה שלהם בסיכון, אני מציע שיחשבו האם הם נוטים להיות קיפודים או שועלים.
כך או כך, אני מציע להם לעשות שלושה דברים (שעשיתי בעצמי) כדי להתכונן טוב יותר למצב שבו בינה מלאכותית תכרסם במשימות שלהם:
- לכתוב מפת משימות.
- לאמץ משימות חדשות.
- להשיג ׳יתרון לא הוגן׳.
********
לכתוב מפת משימות.
הרעיון הוא לפרוט את התפקיד שלך לכל המשימות שאתה עושה, ולהכניס אותן לשתי קטגוריות:
בקטגוריה הראשונה, הטכנית, לכלול את משימות שמכונה כבר יודעות לעשות, וכדאי לשלב אותה.
כשפרטתי את תפקיד שלי גיליתי שתי משימות כאלה. אמנם מכונה עדיין לא עושה אותן בצורה מושלמת, אבל זו התחלה טובה.
בקטגוריה השניה, האנושית, לכלול משימות שמכונה לא יודעת (כרגע) לעשות.
משימות שמערבות שיפוטיות, שיקול דעת, אסטרטגיה, אמפטיה, הקשבה, גיבוש חזון ושאילת שאלות.
דרך מצויינת למנף את המשימות בקטגוריה הזו היא לגלות את איזור הגאונות שלך ולהפוך אותו לכלי עבודה.
********
הדבר השני שאני ממליץ להם לעשות הוא לאמץ משימות חדשות, כאלה שאפשר להכניס לקטגוריה האנושית.
איך אפשר למצוא משימות כאלה?
אפשר למשל לשאול, מה המנהלים שלי עושים עכשיו? ולשאוף לעשות את זה.
מנהלים עוסקים יותר בניהול אנשים ותהליכים, ואת זה מכונה עדיין לא יודעת לעשות.
או שאפשר לשאול, מה אנשים צריכים שהכשרון שלי יכול לספק?
למשל, האם בתור נציג במוקד לקוחות אני יכול להשתתף בפגישות איפיון מוצר, רק כי אני מבין ממש טוב מה לקוחות רוצים?
מציאות חדשה דורשת אימוץ משימות חדשות.
********
הסוסים נעלמו מהרחוב בלונדון כי לא יכלו לקחת על עצמם משימות חדשות.
מתווכי נדלן לא נעלמו עדיין, בין השאר, כי הצליחו למצוא משימות חדשות כמו לחבר בין בעלי מקצוע.
סוכני נסיעות אולי יעלמו כי לא יצליחו לאמץ משימות חדשות.
הם קיפודים, והמכונה מכרסמת כמעט בכל המשימות שלהם.
********
הדבר השלישי שאני מציע הוא לייצר ׳יתרון לא הוגן׳.
כמו שכתבתי בעבר, ׳יתרון לא הוגן׳ אומר שיש לך מידע, נכס, אמצעי או יכולת שלמישהו אחר קשה להעתיק ממך.
כשצעיר יוצא מ 8200 לשוק התעסוקה, יש לו ׳יתרון לא הוגן׳ (במרכאות) על צעירים אחרים.
וזה לדעתי הסיפור החשוב באמת.
אתה לא תוחלף בעבודה שלך על ידי בינה מלאכותית. אתה תוחלף על ידי מישהו שעושה שימוש בבינה מלאכותית.
מי שיתחיל כבר היום להשתמש בה, ישיג ׳יתרון לא הוגן׳ כשירצה לשמור על העבודה שלו או להתקבל לעבודה חדשה.
********
צריך לומר בצניעות, אין לאף אחד מושג מה יהיה, אפילו בעתיד הקרוב.
דבר אחד כן אפשר לשער.
בינה מלאכותית הולכת להיות יותר משוכללת, יותר מהירה, ותדע לעשות הרבה יותר דברים ממה שהיא יודעת לעשות היום.
היא כאן כדי להשאר, גם העבודה שלנו.