זה סיפור על איך לעשות שינוי.
********
״אני לא מתכוונת לעשות את המבחן הזה, אבל אני כן מתכוונת לכתוב לך למה, ויש לי שעה וחצי לכך.״
כך כתבה תיכוניסטית בשם מיכל זולר למורה שלה במהלך מבחן בספרות.
״אני יודעת שבשום דרך אחרת את לא תקשיבי לי, ואני לא רוצה שתיקחי את המעשה שלי כמשהו אישי, כי הוא לא נגדך, אלא נגד שיטת הלימוד של מערכת החינוך.״
היא מחתה על שיטת השינון למבחנים, ובמקום להגיש מבחן פתור היא הגישה מכתב שבו היא מפרטת את הסלידה שלה מהסטטוס קוו במערכת החינוך.
במבחן עצמו היא קיבלה אפס, אבל היא הצליחה להעביר לנו כמה שיעורים על איך אפשר לאתגר את הסטטוס קוו.
********
בערך באותה שנה שבה זולר כתבה את המבחן שלה, התקבלתי לעבודת החלומות שלי באותו זמן- סוכנות שיווק עם מחלקת אנליטיקס ייעודית.
התרגשתי בטירוף כשנתנו לי הזדמנות לעסוק בניתוח אופטימיזציה של התנהגות גולשים.
״פחחחח ניתוח התנהגות גולשים?״ אמר לי עובד ותיק בצוות בשבוע הראשון, ״לא ממש. 98% ממה שאנחנו עושים פה זה לשלוח מסמכי קודים למתכנתים.״
״אתה צוחק?״ שאלתי.
״לא, כבר שנים אנחנו עושים את זה. את האופטימיזציה באתרים של הלקוחות עושה מחלקת פרסום. זה לא התפקיד שלנו.״
********
בערב אמרתי לאשתי שכנראה שטעיתי.
היו לי שתי אפשרויות.
לעזוב, או להציע שינוי.
********
להציע שינוי? מי יקשיב לג׳וניור כמוני?
מסתבר שכן.
הקשיבו מאד, אבל רק אחרי כמה שיעורים שלמדתי על איך לאתגר את הסטטוס קוו, כמו שעשתה התלמידה זולר.
הצלחנו לעשות שינוי במה שהמחלקה עושה.
במקום 2% התעסקות באיך גולשים מתנהגים, הצלחנו להגיע למצב ש 50% מהעבודה של אנליסטים במחלקה היא ניתוח.
שם התחלתי ללמוד איך אפשר לשנות, ואת חלק מהשיעורים האלה אני חולק אתכם כאן, בתקווה שזה יעזור גם לכם להאמין שאפשר לעשות שינוי, בלי קשר לדרגה או למעמד שלכם בארגון.