שאלו פעם מנכ״ל בחברה מצליחה: ״איך אתם מלמדים את העובדים שלכם להיות כל כך נחמדים ללקוחות?״
הוא השיב: ״אנחנו לא מלמדים אותם להיות נחמדים, אנחנו פשוט מגייסים אנשים נחמדים.״
…………………………
בספרו לינצ׳פין, מדבר סט גודין על כך שלהפעיל מכונה, לכתוב קוד, לחבר דו״ח באקסל או לעצב עמוד נחיתה, קל יחסית ללמד אנשים לעשות.
ככל שקל יותר ללמד איך לעשות עבודה כלשהי, יותר אנשים יכולים לעשות אותה.
כשקל ללמד איך לעשות עבודה כלשהי, קל גם למדוד אותה, ואז אפשר לדרוש ממך לעשות אותה יותר מהר ויותר בזול. ואז גם אפשר להוציא אותה לאאוטסורס.
לכן מה שאפשר ללמד ולמדוד, יש בו פחות ערך.
איך אפשר לדעת האם קל ללמד את העבודה שלך?
אם אפשר לתעד על דף את תהליך העבודה שלך, קל ללמד מישהו אחר לעשות אותה.
אם אתה חייב להשתמש בכלים חיצוניים כדי לעשות את העבודה שלך, זה יכול להיות סימן שקל ללמד אותה.
אבל יש דברים שקשה ללמד.
האם אתה טוב בלראות את המציאות בבהירות?
האם יש לך יכולת להכנס לנעליים של הלקוחות או המשקיעים שלנו?
אתה יודע לפתור בעיות לא צפויות? או להתמודד עם פחד? האם אתה יודע ללכת בחושך ולקבל החלטות כשחסרה וודאות? להיות רגוע כשסוער, להחזיק אומץ ולעמוד על שלך? האם אתה ממש טוב בלפצח רעיונות או להיות נחמד גם ללקוחות כעוסים?
אלה דברים שכמעט בלתי אפשרי ללמד.
ככל שקשה יותר ללמד את העבודה שלך, כך יש פחות אנשים שיכולים לעשות אותה, ויש בה יותר ערך.
…………………………
איך אפשר למצוא משהו שקשה ללמד?
כל אחד הוא גאון במשהו. לכל אחד יש תכונה שמאפשרת לו להתמודד בסיטואציות מסויימות טוב יותר מאחרים. כזו שמאפשרת לו להזיז דברים בזמן שאחרים תקועים. שעוזרת לו לחבר בין נקודות ובין אנשים.
בכל אחד יש משהו שהוא כל כך טוב בו, שאם תשאל אותו איך הוא עושה את זה, הוא יעקם את הפרצוף, קצת יגמגם, ויגיד לך שהוא לא ממש יודע להסביר.
ומה שאי אפשר להסביר, אי אפשר ללמד.
התפקיד שלך הוא להזכר בפעם האחרונה שעשית את זה ולשכפל את זה.